KIPPEN .vogelpraat.nl

Ga naar discussie: VorigeVolgende
Ga naar: Kies forumKies discussieNieuwe discussieZoekenLog in
Pagina's: 123Volgende
Huidige pagina: 1 van 3
Kalkpoten
Gepost door: Kim (IP gelogd)
Datum: 26 May 2007 10:39

Mijn kippen krijgen kalkpootjes, wat kan ik hier aan doen? Iemand tips.. ik hoor het graag!

Re: Kalkpoten
Gepost door: Ruben (IP gelogd)
Datum: 26 May 2007 10:42

Hoi Kim,
Je kan proberen de pootjes met slaolie, machineolie of vaseline, ook petroleum is een afdoend middel. Deze behandeling kan je best een aantal keren herhalen totdat elk spoor van kalkpoten verdwenen is.

Heel veel succes en ik hoop dat de klachten minderen.

Gepost door: Rita (IP gelogd)
Datum: 08 December 2007 12:28

Wat zijn kalkpoten??
En krijgen alleen kippen dat of ook andere vogels?

groetjes
rita

Gepost door: natascha (IP gelogd)
Datum: 24 February 2008 19:02

hallo
ik zit op dieren verzorging
en wij doen dat altijd met groene zeep
daar haal je de kalk mee weg
maar om de mijt te doden kan je het beste een beetje terpentinne gebruiken wan de groene zeep lost alleen de kalk op
iki hoop dat het weg gaat voor jou wand het is verveelen
groetjes uit waddinxveen

Gepost door: an (IP gelogd)
Datum: 03 April 2008 08:08

Mijn kippen hadden eveneens kalkpoten.

Mijn behandeling vergt wat inspanning maar heeft een zeer goed resultaat..
Ik heb hun poten ingesmeerd met Hertshoornolie: (af te halen bij de betere drogisterij)

Goed insmeren, zet ze even met de poten in een bakje met hertshoornolie dep met een doekje of met wat watten de poten.( let op uw kleren het gaat er niet uit en het stinkt enorm) probeer 1 dag een verbandje erom te doen zodat ze er niet meteen aan gaan pikken..en de olie goed kan intrekken.
Na 2-3 dagen het insmeren herhalen.
Na ongeveer een week de kip met haar poten in een lauwwarm bakje water zetten met groene zeep.
Zolang mogelijk de poten laten weken, de stukken kalk kun je dan voorzichtig verwijderen.
Mocht dit nog niet te verwijderen zijn droog de poten dan goed af en herhaal de behandeling..
Als de poten schoon zijn kun je de poten insmeren met levertraanzalf.

JECOVITOL LEVERTRAANZALF:
Levertraanzalf heeft een verzachtende werking en stimuleert de natuurlijke huidfuncties. De zalf bevat 33% zuivere medicinale levertraan.

Gepost door: Maria (IP gelogd)
Datum: 01 September 2008 13:02

ik heb gisteren van een kennis 11 kippen gehad, waarvan ik thuisgekomen zag dat 8 stuks zeer ernstige kalkpoten hebben, zo erg dat er zelfs tenen afsterven en er los bijhangen!! anderen missen zo te zien al langer diverse tenen. Ook is er een bij met een extreem lange teen en nagel. Kortom; de poten zijn behoorlijk ernstig misvormd! Heeft behandeling met olie hier zin,. of moet ik grover geschut inzetten?

Maria

Gepost door: Marc Bakker (IP gelogd)
Datum: 26 October 2008 21:11

Hoi,
Mijn kippen hebben het ook, ben nu met zonnebloem olie bezig, of kan het alleen met vaseline.
En hoe krijg je die beesten uit het hok?
Of is een sopje en wat nieuwe bodem bedekking en een nieuwe nest vulling (hooi) al genoeg?
Of hebben jullie nog iedeën, dan doe ik het direct, als het maar helpt.
Alvast bedankt voor de tips.

Gepost door: steff (IP gelogd)
Datum: 07 January 2009 16:07

Poten insmeren met otimectin (is voor oormijt bij katten) dan royaal insmeren met vaseline.
Dit op kamertemperatuur laten komen ivm smeerbaarheid.
Vangen kan met (vlinder)netje, of in het donker.
Dit regelmatig herhalen, en je ziet een gave huid erondervandaan komen.
Soms na 4 dagen al.

Gepost door: Karen (IP gelogd)
Datum: 11 January 2009 20:12

Ruben Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Kim,
> Je kan proberen de pootjes met slaolie,
> machineolie of vaseline, ook petroleum is een
> afdoend middel. Deze behandeling kan je best een
> aantal keren herhalen totdat elk spoor van
> kalkpoten verdwenen is.
>
> Heel veel succes en ik hoop dat de klachten
> minderen.

MENSEN alsjeblieft!!! Gebruik NOOIT petroleum of machineolie voor het bestrijden van kalkpoten!!
Het is zooo slecht voor je kippen! En het wordt er alleen maar erger van!!

Gewoon vaseline en dettol!!

Gepost door: shemonah (IP gelogd)
Datum: 04 August 2009 11:28

Je moet GEEN terpentine gebruiken voor kalkpoten!moody smiley: ook geen afgewerkte olie. denken er nog mensen een beetje aan het milieu en aan de beesten zelf? Goed bestrijden met natuurlijke onschadelijke middelen als vaseline of slaolie kan ook...en gooi eens wat planten boerenwormkruid in je hok, daar houdt het ongedierte ook niet van.
Voorkomen is beter dan genezen.the finger smiley hok schoon houden en zorgen dat je die mijt niet krijgt anders kan je blijven badderen in terpentine...nee dus.... geen terpentine. je vergiftigt je kip en het milieu.

ook zo'n tip...dat je er machineolie of afgewerkte olie op moet smeren
het is echt niet voor niets dat je nergens meer zomaar afgewerkte olie kunt verkrijgen ..... sjonge jonge...dan moet je dat dus ook niet op je kipje willen smeren? Wat een aparte tips op dit forum.
Ik hoop niet dat ze dat op die opleidingen dierverzorging ook nog staan te vertellen...thumbs up

Gepost door: ikke (IP gelogd)
Datum: 12 September 2009 09:21

wil je voortaan wel goede tips voor het verzorgen van kalkpoten of andere kippen dingen
stuur me een mailtje en ik stuur je de url van ons nieuwe gezellige kippenforum

Gepost door: arina (IP gelogd)
Datum: 25 September 2009 15:56

ik las over kalkpoten en boerenwormkruid in het hok is dat niet ergggg giftig of niet voor kippen?

Gepost door: Lin (IP gelogd)
Datum: 27 February 2010 19:48

Mijn probleem is , dat ik kippen met slobkousen heb, Cochins dus, met veren op hun pootjes! Dus dat wordt al een stuk lastiger. Heb ze onlangs van een vriend gekregen en zag vandaag dat ze kalkpoten hebben. Dus: geen afgewerkte motorolie of terpentine; maar als ik ze nu eens met hun pootjes in een diep bakje slaolie zet, zou dat helpen? daarna kip effe uitschudden en een paar keer om de paar dagen herhalen. Wat vinden jullie?

Gepost door: Don (IP gelogd)
Datum: 20 March 2010 17:17

Hoi, mijn kippen heben last van zeeeeer ernstige kalkpoten. Dit komt doordat ik dacht dat de poten bij dit ras zo horen. (wij hebben 20 kippen waarvan 2 Hollandse Blauwen en deze zijn de enige die er last van hebben). Daarom dachten wij dat het zo hoorde....totdat ik op internet dus de "Kalkpoten" tegen kwam. Nou er zitten enorme verdikkingen en kosten aan de poten.

Ik snap zelf ook wel dat wij er veeelste laat bij zijn...maar goed het is nu eenmaal zo. Kun je die korsten er ook afknippen, peuteren, zijn echt heel dikke korsten tot wel ruim een 1/2 cm dik?? of is het het beste om de behandeling van lauw-water, en verband met vaseline zo lang te herhalen totdat het weg is??? of is er nog een andere oplossing? (behalve op wintersport te sturen).

Gepost door: don (IP gelogd)
Datum: 27 March 2010 18:41

Nou ....het werkt inderdaad perfect.

Ben nu bijna 1 week bezig, ik smeer de poten in met vaseline (heel erg dik) en doe er dan verband omheen, ik laat het dan 2 dagen zitten (dompel de laatste avond de poten nog even in de sla-olie) en dan de volgende dag verband verwisselen (eerst even 10 minuten met de poten in de biotex...kippen blijven lekker rustig in het badje staan dus...geen probleem). en de korsten vallen er vanzelf af, zelfs de hele dikke...nou nog even een paar dagen doorzetten voor de moelijke plekjes en dan ben ik er weer vanaf.

Gepost door: Ikke (IP gelogd)
Datum: 20 May 2010 15:11

Wij smeren de poten in met hertshoornolie.
Gewoon eraan smeren met een tandenborstel en na een paar weken vallen alle schubben eraf.
Heel gemakkelijk, je moet het maar 1 keer doen, enkel dat het verschrikkelijk hard stinkt en als je dit op je handen of kleren krijgt het wel enkele dagen (wasbeurten) duurt eer de geur weg is.

Gepost door: roxanne (IP gelogd)
Datum: 11 June 2010 14:26

hallo ik heb al een paar weken 2 kippen bumbaloe en nanadoe
ik zag dus bij 1 van mijn kippen kalk poten nu ga ik het dus proberen met vasaline en dethol
maar ik heb wel een paar vragen is het besmettelijk voor de mens dus mijn dochterje want die tilt ze wel eens op en de eieren kunnen we die grewoon blijven eten ? ik hoop op een reactie

groetjes

Gepost door: Tonio59 (IP gelogd)
Datum: 19 November 2010 10:19

Onze kippen en haan behandelen we nu een week met petroleum en sinds gisteren ook met vasseline. Vanmorgen opgemerkt dat ze wat "zwakjes" op hun poten staan. Ze zitten de hele dag maar wat op de stok en lopen amper. Wie weet wat dit kan betekenen?

Gepost door: dick Sluijter (IP gelogd)
Datum: 25 January 2011 09:45

Ik heb ook kippen met kalkpoten. En ik heb ze nu al een aantal dagen behandelt met solution buvable( dit middel heb ik van onze Franse dierenarts gekregen) en olijfolie zie nog nauwelijks een resultaat ga het nu ook proberen met vaseline. Bedankt voor alle tips

Gepost door: Petra (IP gelogd)
Datum: 29 January 2011 23:26

Hallo mensen en kippenliefhebbers,
Wat een nare dingen gebruiken sommige mensen petrolium ? afgewerkte olie?
Ik heb een kip die verwaarloost was en ook kalkpoten blijkt te hebben.'
Ik ben eerst naar de Dierenarst voor advies gegaan, en niet zelf gaan prutsen.
De beste oplossing is goed inmaseren met KAMPFERSPIRITUSOLIE of idd Hertshoornolie en badjes met soda.
Gebruik astublieft niet al die giftige goedjes op uw kip, ze worden er ziek van en kunnen er zelfs aan beswijken.
Ij was maar € 22.50 kwijt bij de DA voor advies en olie, dat was me deze liefe kip wel waard.

Gepost door: peter (IP gelogd)
Datum: 22 March 2011 02:37

Het fenomeen kalkpoten wordt veroorzaakt door de gelijknamige kalkpootmijt, een mijt die enorme schade kan aanrichten in de poten door er onderhuidse gangen in te graven.deze mijt is trouwens makkelijk te voorkomen om regelmatig de bodem en de hokken grondig te reinigen met een stoomreiniger (uiteraard moeten de kippen dan buiten zijn) Door deze onderhuidse bewegingen worden de ‘schubben’ van de poten lichtjes opgedrukt waardoor er op termijn witkleurige, kalkachtige korsten ontstaan: het typische beeld van kalkpoten. Uiteraard is de aanwezigheid van kalkpootmijten niet bepaald aangenaam voor de kip, maar daarnaast bestaat het risico op afstervende tenen als er niet tijdig ingegrepen wordt.

Kalkpoten zijn vrij eenvoudig én goedkoop te behandelen door ze dagelijks vlak voor het op stok gaan dik met zonnenbloemolie of olijfie in te smeren.dit is trouwens niet aan te raden tijdens een hittegolf waneer kippen vol in de zon zitten, Deze producten verstikken de mijt, waardoor het probleem opgelost wordt. Blijf behandelen tot de poten er weer helemaal normaal uitzien. In erge gevallen zullen de aangetaste huidschubben op termijn afvallen, waarna de poten zich weer kunnen herstellen. Er bestaan ook geneesmiddelen die kalkpoten verhelpen, dus als de huis-, tuin- en keukenmiddeltjes niet helpen, kan je nog altijd op sterkere middelen, te verkrijgen bij de dierenarts, terugvallen.

Kalkpootmijten zijn in onze contreien overal aanwezig, hoewel niet iedere kip even vatbaar is. De kalkpootmijt dringt namelijk binnen via minuscule kleine wondjes in de poot, veroorzaakt door het lopen op vervuilde bodem van takjes, steentjes en dergelijke. Kalkpoten 100 %voorkomen kan dus niet, maar een regelmatige controle van de poten en tijdig ingrijpen indien nodig, kan al veel kwaad voorkomen.
indien je vragen hebt kun je altijd mailen

Gepost door: Lianne Loos (IP gelogd)
Datum: 27 March 2011 22:38

Hallo,

Wij hebben al 20 jaar kippen als hobby, en inderdaad ook al eens kalkpootjes of mijten gehad.
Maar die heb ik toen bestreden met baby olie van zwitsal.
Gewoon een bak ingegraven voor de uitgang van het hok, dus alle dames moesten eerst door het voeten bad voor ze naar buiten konden.
Het hielp heel goed en rook nog lekker ook.

Vanaf toen kijken wij nu elke week al onze kippen 1 voor 1 na op beestjes en rarieteiten, en ik moet zeggen dat ons dergelijke plagen tot nu toe bespaard bleven,
Naar ik denk door dat we nu meteen in grijpen als we nog maar iets denken te zien.

Succes allemaal en groetjes Lianne

Gepost door: peet (IP gelogd)
Datum: 28 March 2011 16:50

Ik weet niet hoeveel kippen u heeft, maar ik heb de pootjes elke dag met kamperspiritusolie ingesmeerd, dat is bij ee drogist of dierenarts verkrijgbaar, en onschadelijk voor de kip. ga aub niet met olie of wat nog meer aan de slag het kan je kippen hun leven kosten.
Ik weet niet hoe erg het is, maar die van mij was een verwaarloosde kip en heeft nu nog halve teentjes, omdat die kalkpoten de pootjes verstikken. mestal heb je na drie dagen resultaat, dan komen er gewoon een soort hoesjes van de pootjes vallen en de kip zal ook weer wat blijer worden. succes met de kipjes.
Oh ja en in het kippenhok ook reinigen en de uiteinden van de stok met kampfervoeliolie of vaseline insmeren dan komen die beestjes die het veroorzaken niet op de stok.

Datum: 09 April 2011 22:00

Gewoon zo veel mogelijk insmeren met kampferspiritusolie (verkrijgbaar bij drogist of Dierenarts)
gebruik asteblieft geen giftig spul zoals afgewerkte olie enz je kippen gaan er aan dood.
Ik lees hier dingen wat mensen met hun dieren doen daar krijg je het koud van want het is voor de kippen zeer pijnlijk die kalkpoten. En ook niet peuteren dat is zeer pijnlijk en ze kunnen ontstekingen krijgen het moet echt goed behandeld worden. De kalkpoten worden trouwens veroorzaakt door rode luis die vaak bij kippen voorkomt dus ook het hok eens goed onstmetten en de zitstok aan de uiteinden dik insmeren met vaseline zodat de beestjes er niet op kunnen.

Gepost door: sien (IP gelogd)
Datum: 06 July 2011 15:59

hallo, ik heb een vraagje

heb gelezen op jullie forum voor kalkpoten dat je een bakje moet in graven met zalf in zodat als de kippen naar buiten komen dat ze eerst een voetbadje krijgen maar mijn vraag is eten de kippen daar dan niet van

en mag ik ook vragen welke kleur jullie kippenhokken hebben aan de binnen kant ,ik heb gehoort dat het wit moet zijn dat dat beter is ook voor bloedluizen ze kunnen daar niet tegen klopt dat wel dat zou ik graag weten van jullie

bedankt op voorhand en de grtjes

Datum: 27 July 2011 19:38

witte lampolie oftewel petroleum helpt altijd,pootjes ermee inspuiten en eventueel herhalen

Gepost door: WTF (IP gelogd)
Datum: 17 December 2011 20:29

WHAT THE FUCK

Gepost door: jan (IP gelogd)
Datum: 19 June 2013 23:50

nooit geen machine olien gebruiken, dat zouden we zelf ook niet op een wond smeren.
het belangrijkste is dat je de meit verstikt.
dus gewoon sla oli of nog beter vasaline gebruiken.
gr

Pagina's: 123Volgende
Huidige pagina: 1 van 3

Uw naam: 
Uw e-mailadres: 
Onderwerp: 
Smileys
...
(loading smileys)

© Vogelpraat.nl 2005 - 2014   -   Beheer: Joep Broere